• سه شنبه ٢١ فروردين ١٤٠٣-١٤:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٦٦٠
در صحن شورا انجام شد:12-226

تعیین بهای خدمات ورود خودرو به میادین میوه و تره بار

در جریان دویست و بیست و ششمین جلسه رسمی شورا، اصلاحیه مصوبه بهای خدمات ورود خودرو به پایانه‌های میادین میوه و تره بار، بررسی و نرخ ورودیه با افزایش ۳۶ درصد تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، لایحه شهردار تهران در خصوص «اصلاحیه مصوبه بهای خدمات ورود خودرو به پایانه‌های میادین و بازارهای میوه و تره بار» در جریان دویست و بیست و ششم شورا مورد بررسی اعضاء قرار گرفت. 
 
ابتدا مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به اجمال در خصوص اصلاحات مطرح شده در این لایحه توضیح داد: به دلیل شرایط خاصی که این مکان دارد، پیشنهادات متفاوتی در این لایحه در خصوص برخی موارد ارائه شده است؛ یکی از مسائلی که در این خصوص مطرح شده توقف طولانی برخی از خودروها به دلایل مختلف است که این مورد نمی‌تواند تابع قوانین قبلی بوده و باید متفاوت باشد.
پیرهادی ادامه داد: بر همین اساس در لایحه مبلغ ورودی  برای خودروهای سنگین، به این شرح مشخص شده است که نرخ توقف تا 24 ساعت اول، یک عدد تعیین شده و  برای توقف 24 تا 72 ساعت و بیش از آن درصد بیشتری لحاظ شده است تا افراد این محل را تبدیل به پارکینگ عمومی نکنند. برای انواع خودروهای سواری نیز با هدف رفاه حال شهروندان مبلغ سال گذشته صفر شده است، با این اوصاف هیچ مبلغی از انواع خودروهای سواری اخذ نمی‌شود؛ برای خودروهای نیسان و وانت نیز مبلغی تعیین و تفکیک شده است. 
 
تشکری هاشمی: نباید در تعرفه‌ها میان میادین تبعیض قائل شد 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با بیان اینکه آنچه در لایحه قبلی در خصوص پارکینگ‌های روباز در شورا مصوب شد، به مراتب نرخ بالاتری نسبت به قیمت‌های پیشنهادی امروز سازمان میادین دارد، اظهار داشت: نتیجه این تفاوت تبدیل میادین تره بار به پارکینگ عمومی توسط کامیوندارها خواهد شد. این تفاوت در نرخ گذاری‌ها از یک سو موجب محروم شدن سازمان میادین از درآمد خود و از سوی دیگر افزایش تردد رانندگان خودروهای سنگین در مدخل میادین خواهد شد.
تشکری در ادامه در خصوص صفر شدن تعرفه برای خودروهای سواری نیز بیان کرد: اینکه در لایحه هیچ تعرفه‌ای برای خودروهای سواری در نظر گرفته نشده است، خود یک آفت است، هر چیزی باید قیمت خود را داشته باشد؛ این در حالی است که در خصوص سایر بازارها از خودروهای سواری برای پارک هزینه دریافت می‌شود چرا باید این تبعیض وجود داشته باشد. میدان مرکزی چه فضیلتی بر سایر میادین دارد؟ لذا پیشنهاد می‌شود ضمن پرهیز از این دوگانگی و چندگانگی‌ها در تعیین نرخ‌ها، همان مصوبه قبلی اجرا و تعرفه صفر هم حذف شود. در اینجا بیش از هر زمان دیگر ضرورت یکسان سازی الزام آور می‌شود. 
 
بختیاری زاده: میدان مرکزی فضای امنی برای پارک خودروهاست
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز با بیان اینکه مسئله اساسی در میدان مرکزی این است که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در آن تردد دارند، گفت: مسئله ما خودروهای باربری هستند که به میدان مراجعه می کنند تا بار خود را تخلیه کنند و فروشندگان سطح شهر نیز در این محل خرید انجام می دهند. این فرآیند چند ساعت زمان می‌برد و ما یک زمان منطقی برای آن در نظر گرفته‌ایم.
وی افزود: میدان مرکزی فضای امنی برای پارک خودروهاست و با توجه به هزینه سنگین پارک خودروهای سنگین در پارکینگ‌های سطح شهر، خودروهای سنگین در میدان مرکزی پارک می‌کنند و این موضوع مشکل ساز است و فضای سبز از بین می‌رود و سالانه هزینه‌های زیادی برای نظافت معابر، روسازی آسفالت و حفظ فضای سبز صرف می‌شود.
 
بختیاری زاده با بیان اینکه بیش از ۲۴ ساعت منطقی برای پارک خودروهای سنگین نیست، یادآور شد: در مواردی حتی خودروهای سنگین از ۷۲ ساعت تا یک هفته در این فضا پارک می‌شوند و با توجه به اینکه ما به دنبال بازدارندگی از توقف بیجا هستیم عدد بالایی را برای توقف بیش از ۷۲ ساعت پیش بینی کردیم. در کمیسیون خدمات شهری و برنامه بودجه عدد ۱۲ هزار تومان برای توقف در پارکینگ ها بیش از ۷۲ ساعت به ازای هر ساعت پیش بینی شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه میزان افزایش نرخ پارکینگ باید منطقی باشد، خاطرنشان کرد: خودروهای سواری که در میدان مرکزی پارک می شوند، معمولا به مالکین غرفه‌ها تعلق دارد و در سال‌های اخیر همواره نرخ پارک خودروهای سواری صفر بوده است.
وی با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ غرفه دار و بار فروش در میدان مرکزی حضور دارند، تصریح کرد: نرخ پارک تریلی‌ها و وانت بارها دریافت می‌شود اما معمولا بارفروشان با خودروی سواری در این میدان فعالیت نمی‌کنند. در مجموع فضایی مجزا برای پارک خودروهای سواری هیچگاه وجود نداشته و پارکینگ برای خودروهای سنگین و وانت بارها بوده است.
پارکینگ‌های عمومی نباید رایگان باشد
 
تشکری هاشمی در واکنش به پاسخ و توضیحات مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تصریح کرد: به نظر من نیازی برای ارائه این لایحه وجود نداشت. چه کسی گفته که سازمان میادین می‌تواند لایحه ارائه دهد. قبلاً مصوبه‌ای در این باره انجام شده است. پارکینگ‌های عمومی به عنوان یک مکان عمومی نباید رایگان باشد یعنی اینکه بگوییم کارمندان یک شرکت از پارکینگ عمومی رایگان استفاده کنند به صرفه و منطقی نیست چرا که محافظت و نگهداری و ارائه خدمات در این پارکینگ‌ها هزینه بر است، مگر اینکه شرکتی خود اقدام به رایگان کردن نرخ استفاده از پارکینگ عمومی برای کارمندانش کند. ما باید این روال اشتباه را اصلاح کنیم.
 
پیرهادی: هیچ سالی مبلغی برای خودروهای سواری اخذ نشده است
وی در ادامه خاطر نشان کرد: افزایش درصد نسبت به سال گذشته باید به گونه‌ای باشد که منطقی به نظر برسد. در جدول مندرج در متن لایحه تنها یک مورد به کامیون‌ها اختصاص یافته و تناژهای مختلف در آن قید نشده است که هر یک مبلغ مجزایی دارد، تحت همین شرایط هم بیش از 40 درصد افزایش داشته و دیگر نمی‌توان بیش از این میزان افزایشی را اعمال کرد. در هیچ سالی تاکنون نیز مبلغی برای خودروهای سواری اخذ نشده است. 
 
امانی، عضو شورا نیز در خصوص افزایش 40 درصدی انتقاد داشته و بیان کرد: افزایش بیش از ۴۰ درصدی برای تمام قیمت‌ها بسیار زیاد است و با مخالفت هیئت تطبیق مواجه خواهد بود. 
 
پیرهادی در پاسخ گفت: استهلاک خودروهای سنگین برای سازمان بسیار بالا و هزینه بر است.
 
چمران در پاسخ گفت: اگر لایحه فوق با لایحه قبلی متفاوت باشد منطقی است که بررسی شده و به رای گذاشته شود و از آنجا که این تفاوت وجود دارد یعنی مصوبه قبلی در خصوص پارکینگ عمومی است و لایحه فعلی در خصوص میادین میوه و تره بار است؛ در اینجا هدف این است که میدان میوه و تره بار تبدیل به پارکینگ عمومی نشود، لذا پیشنهاد می‌شود ساعات اولیه بر اساس میزان پیشنهادی یعنی 38 درصد افزایش یابد اما نرخ توقف‌های طولانی گران‌تر شود. 
در نهایت، پیشنهاد رئیس شورا با موافقت اکثریت آرای اعضاء تصویب شد. 
 
کد خبر: 12-226

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: